22.12.09

Luke 24

Samuelsen, Mathias R. Utredning om trengsel Kolon



















Forlagets omtale: Mathias R. Samuelsen skriver fortellende og fabulerende dikt som beveger seg fra distanserte observasjoner av fellesskapet til beskrivelser av tette relasjoner mellom mennesker. Poeten ser med et skrått blikk på seg selv og verden og gjør sine observasjoner fra et landskap av skiftende stemninger og humør.

JEG ER LEI AV NAKENHETEN

aldri mer jenter

med bibelske navn

jeg har fått nok

av begge testamentene

nok av fortapelse

og tapperhet

for alt jeg vet må det finnes

andre tradisjoner

andre systemer

som ikke er trange av allegorier

som ikke knebler men løser opp

tolkningenes muskelknuter

og fyller usakelighetens drittprat og kjeftsmell

med sødme og sjarm og fortrolig stillhet

TROVERDIG

slik vil jeg huske deg:

du sitter i halv lotus mellom to dialekter

med for mange forslag til forbedring

som vanlig, åpen og tørst

og det eneste som er igjen

er de mørke møblene i stuen

og røkelseslukten sitter i

senere i en annen sommerby

mente en annen stupedame

at jeg kun hadde vakre venner

jeg tenkte på deg og kranglet ikke

I RIKTIG ALDER HOLDER MAN STAND

undertiden lader vi magasinene

med amerikanske lovtekster

enda vi synger godt nok på fransk

og til ære for tradisjonen

har den gamle mekanikken

spist flere av mine venner

mange har sagt seg villig

til å forføre makta

da begynner det med dette

og faller blank


Mathias R. Samuelsen er født 1985 i Trondheim. Han har gått forfatterstudiet i Bø og tar mastergrad i litteraturvitenskap ved NTNU. Utredning om trengsel er hans første bok.

Ingen kommentarer: