17.12.09

Luke 17

Siri, Hege Et øyeblikk noen tusen år Kolon

















Forlagets omtale: Hege Siri skriver lekne dikt som er fulle av gamle sagn og myter. Men bak denne poetiske lekenheten ligger et dypt alvor og engasjement. Hennes sjøsamiske bakgrunn har gitt stoff til mange av diktene. Det handler om jakten på en identitet. Det handler om spennet mellom gammelt og nytt, mellom minoritet og storsamfunn. Diktene skrives med stor musikalitet og poetisk nerve.

Utdrag fra boka:

HUSET

huset står uten gjerder

vinden børster sjøkorn

langs veggen

veggen drysser salt

ORDET

i boken, i ordet

finner jeg språket

og han som er ethvert brødkorn

han som tier, han som sier

er snøfnugg

som smelter i hånden

TIDEN

vinden bærer fuglene

kaster bjørkeløv i ring

sirkler meg inn

hvisker om tid

der ingen tid finnes

SPRÅKET

mor joiker ikke

men hun lærer seg språket

min mors mor joiker ikke

men hun snakker språket

min far joiker ikke

han snakker norsk

min fars far joiker ikke

han synger salmer

jeg joiker

men forstår ikke språket

min datter joiker

og snakker alle språk

Ingen kommentarer: